Opinie: Als politieke partijen pas vlak voor de verkiezingen hun standpunten roeptoeteren, dan hoor ik ze niet meer!

Nog een paar weken tot de verkiezingen. En daar zijn ze weer in grote getallen: de lijsttrekkers. Lijsttrekkers op de radio. Lijsttrekkers in elk praatprogramma op tv. Lijsttrekkers op de borden in het weiland. Lijsttrekkers op posters in de dorpskern van Habbekeneuterveen en vele andere plaatsen. Lijsttrekkers op Facebook, op LinkedIn, op Instagram en helaas zelfs lijsttrekkers op TikTok

En wat nog veel erger is, zijn de mensen van de partij die de laatste dagen voor de verkiezingen in je dorp voor de lokale kruidenier of bakker staan te flyeren. Met een groene CDA-shawl, een rode PvdA-roos of blauw VVD- windjack.

Als je serieus denkt dat je met die last minute acties nog een flink aantal zetels weet te veroveren, dan ben je echt veel te opportunistisch om ons land überhaupt te mogen regeren. Dit is nou typisch een prachtig voorbeeld van ‘last minute stress-marketing’.

Bijna al het geld in de pr-kas moet naar deze laatste weken, want dit is het moment (vlak voor de verkiezingen) dat het moet gebeuren. Er wordt gepraat, geïnterviewd, gepost, gepreekt en geflyerd alsof er geen morgen meer bestaat.

Inspiratie

Nu hoor ik u (net als vele politici) denken: het gaat toch om die zwevende kiezer! Precies, daar zit juist je probleem. Als je verhaal goed op orde was geweest, waren er geen zwevende kiezers meer. Dan had je je kiezer allang in je zak gehad. Niet gisteren, of vorige week maar twee of drie jaar geleden.

Gelukkig ben ik iemand die niet alleen maar liters azijn rond sproeit. Nee, ik breng ook de nodige inspiratie met me mee. Dus dit is het moment om even op te letten, beste campagnemarketeer. Ga in gesprek met de beste recruiters en employer brand specialisten van Nederland. Dat zijn de marketeers die je zoekt.

Een zwevende kiezer is namelijk veel makkelijker los te weken met een goed verhaal dan een schaarse elektromonteur, een docent of een verpleegkundige. De hele arbeidsmarkt zit op slot. Iedereen heeft al werk. En elke professional in Nederland krijgt meer LinkedIn-berichten van recruiters dan dat er posters van lijsttrekkers te zien zijn in ons hele land.

Het zijn de employer brand specialisten die het verhaal vertellen en de recruiters die het hard geworteld talent toch los weten te weken. Wat zij weten, is dat het tijd kost om de beste mensen van Nederland binnen te halen en aan je te binden.

Hbo-banenbeursje

Je hoeft tegenwoordig echt niet meer op een hbo-banenbeursje te staan met je vlaggetjes en pennen om nieuwe collega’s te werven voor die vacatures die je al zeven maanden open hebt staan. Of een vacature op maandag op een jobboard te knallen om te denken dat je op dinsdag sollicitanten binnen hebt. Heeft allemaal geen zin.

Dus marketeers, leer over de kracht van echte branding, het succes van referral (verwijzing) en de mogelijkheden om vroeg je doelgroep je bereiken. Leer hoe je je doelgroep nu echt persoonlijk aan kunt spreken, zoals de beste recruitment-marketeers van ons land dit kunnen.

Jullie moeten ervoor zorgen dat ik als potentiële kiezer nu al bij jullie wil horen. Om wie jullie zijn, om wat jullie doen, om jullie dromen, om jullie wensen en idealen. En als je al die inhoud alleen in de laatste vier weken voor de verkiezingen roeptoetert, dan kan ik je niet horen.

Omdat ik het geroep van 25 andere partijen ook in mijn gezicht geduwd krijg. Dus opportunistische politici (en campagne marketeers) van Nederland, ik geloof er heilig in dat jullie met jullie verkiezingsprogramma’s het beste voor hebben met onze zorg, ons onderwijs, alle stikstofproblematiek, ons land en zelfs met de hele wereld.

Maar van goede marketing snappen jullie echt nog maar bar weinig. Praat eens met een goede recruiter.

 

Gerelateerde Posts

Podcast De Struisvogel: Jaag op talent, verlies ze aan je systeem: de stille exit-killer

Steeds meer organisaties merken het: het werk wordt nog wel gedaan, maar zonder enthousiasme of initiatief. Medewerkers draaien op routine, er is geen open conflict of vertrek, maar de betrokkenheid glijdt langzaam weg. Wat doe je als ondernemer als je merkt dat je werknemers op sluimerstand staan?

In deze aflevering spreken we met Arjan Elbers, recruitmentstrateeg, spreker en oprichter van Stichting Guruz.

Lees meer >